عبدالزهرا نعامی؛ صالحه پیریایی
دوره 6، شماره 16 ، خرداد 1391، ، صفحه 29-42
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطۀ ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی است. نمونۀ این پژوهش شامل 187 نفر از دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر اهواز بود که با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی استفاده شد. دادهها با روشهای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطۀ ابعاد انگیزش تحصیلی با اشتیاق تحصیلی است. نمونۀ این پژوهش شامل 187 نفر از دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر اهواز بود که با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامۀ انگیزش تحصیلی، بیانگیزگی تحصیلی و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی استفاده شد. دادهها با روشهای همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از وجود رابطۀ مثبت و معنیدار بین ابعاد انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی با اشتیاق تحصیلی و رابطۀ منفی معنیدار بین ابعاد بیانگیزگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی بود. علاوه بر این، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که از میان ابعاد مختلف انگیزش تحصیلی، ابعاد باورهای تلاش، ارزشمندی تکالیف، ویژگیهای تکلیف و انگیزش درونی تجربه برانگیختگی بیشترین نقش را در تبیین واریانس ابعاد اشتیاق تحصیلی دارند.